fbpx

Файтоните на Мито Орозов

След Освобождението във Враца е изградена първата фабрика за файтони. Тя е дело на прочутия врачанин Мито Орозов, чиито файтони били най-модерните не само за България, но се продавали по целия Балкански полуостров. Врачани наричат с гордост своя съгражданин „българския Хенри Форд“. За него големият наш писател Алеко Константинов казва: ”Я си снеми калпака, приятелю, поклони се на г-на Орозова и пожелай да се народят в България повече такива труженици!”
Музеят е част от Етнографско-възрожденския комплекс "Св. Софроний Врачански" и е единственият по рода си в България. Колекцията представя реставрирани файтони и други „модерни“ за времето возила, дело на великия индустриалец.  Може да видите традиционните за онова време превозни средства, сред които „дървената“ волска кола, колата с железни оси и „писаната“ магарешка каручка. Сред експонатите е и чисто нов файтон (съвременна изработка, финансирана от дарения) по дизайн и чертеж на Орозов и дело на последния жив майстор от фабриката – дядо Анко Анков.


Мито Орозов е роден във Враца през 1859 г. Будният младеж рано загубва баща си и едва 17-годишен поема изхранването на семейството си, започвайки като чирак при местните майстори железари. През 1883 г. самоукият и много талантлив врачанин сбъдва голямата си мечта – открива собствена коларница. Привлича майстори, дърводелци и бояджии от чужбина, като им плаща пет пъти повече над средната заплата заради професионализма им. Сам разработва много от файтоните. През 1907 г. Мито Орозов решава да направи нещо нечувано за това време и въвежда 9-часовия работен ден, мотивирайки се, че умореният работник е по-малко полезен за бизнеса. Поръчките са много и се извършват по каталог, като гордост за него били прецизността и спазването на сроковете за изработка.


Кабриолетите обикновено се боядисвали в бледожълт цвят, а тапицерията на файтона и кабриолета включвала удобни възглавници и обличане на дъската за облягане. Орозовите автомобили се отличавали със здравина, удобство и красота, и неслучайно печелят златен медал на Пловдивското изложение от 1892 г. С моделите си той участва и на международни изложения, като на Първото балканско изложение в Лондон печели възхищението на англичаните. Врачани особено се гордеят с разказа за наследниците на индустриалеца, които отказват дори предложение за партньорство на представителството на автомобилната компания „Форд“, намиращо се по онова време в София.


Дейността на Мито Орозов като общественик и бизнесмен му спечелва и място на депутат във Великото народно събрание през 1908 г. Загива в пожар на 30 септември 1923 г., докато участва в спасителните дейности на фабриката си. Днес голям булевард в града носи името на знаменития врачанин.


Полезна информация:

Виж информацията за Етнографско-възрожденския комплекс „Св. Софроний Врачански“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *